Jak zlepšit komunikační schopnosti? Máme 5 tipů, které vám pomůžou
Pomůžou vám získat přátele, okouzlit muže nebo ženu vašich snů a také nastartovat kariéru. I tak se můžeme dívat na komunikační schopnosti. Správná komunikace vám totiž usnadní vedení týmu i získávání nových zakázek.
Ne každý ale umí komunikovat tak dobře, jak by si představoval. Naštěstí existují ověřené rady, které vám s tím pomůžou. A o několik z nich se s vámi podělíme.
1. Mluvte, mluvte, mluvte
Abyste nebyli nervózní a cítili se při komunikaci dobře, musíte si ji natrénovat. Zkuste se proto víc bavit s kolegy nebo se svými blízkými. I když třeba nevíte hned o čem.
Naučíte se tak konverzaci začít. A také v ní reagovat.
Jakmile se cítíte jistěji, dejte se do hovoru s cizími lidmi. Ať už je to poštovní úřednice, spolucestující ve vlaku, nebo třeba váš soused ve frontě.
Jednodušeji pak navážete kontakt například i při networkingu nebo při schůzce s novým klientem.
2. Ujistěte se, že vám ostatní rozumí
V každém rozhovoru je důležité, aby ostatní chápali, co jim chcete říct. Občas se to ale nepovede. I když to váš protějšek nepřizná a raději vše odkýve.
Sledujte proto, jak váš partner reaguje. A čas od času se zeptejte, co si o dané věci myslí.
Zjistíte tak, jestli opravdu rozumí tomu, co říkáte. Navíc mu ukážete, že se zajímáte o jeho názor.

3. Vnímejte, co lidi zajímá
Pamatujte si, že komunikace je vždy nejméně o dvou lidech. A váš protějšek je stejně důležitý jako vy.
Snažte se proto hledat témata, která ho zajímají. A myslet na jeho problémy - zejména pokud mu nabízíte své produkty.
Vašeho zákazníka nezajímá výkon procesoru, tloušťka polic nebo přesné složení posilujícího nápoje. Místo toho řeší, jestli:
- si počítač poradí s úpravou videa a nebude se sekat;
- police udrží všechno, co na ní bude;
- nebo jestli ho váš přípravek ochrání před nachlazením.
Ukažte proto klientovi, podřízenému nebo třeba obchodnímu partnerovi, že jeho problémy vnímáte. A řekněte mu, jak mu s jejich řešením pomůžete.
4. Poslouchejte a vnímejte
Váš protějšek potřebuje vědět, že mu nasloucháte a že vnímáte, co vám říká. Vždy se na něj proto soustřeďte. A reagujte na něj. Třeba i tím, že parafrázujete, co říká. Ujistíte se tak, že všemu dobře rozumíte.
Zároveň ostatním neskákejte do řeči, nepřerušujte je a nedokončujte za ně věty. Dáváte tím najevo, že vám víc záleží na tom, co chcete sdělit vy.
5. Myslete na řeč těla
Řeč těla dokáže prozradit hodně - i když zrovna mlčíte. Proto byste na ní měli zapracovat.
Například se dívejte lidem do očí. Ukážete tak ostatním sebevědomí, upřímnost i to, že vás zajímá, co říkají.
Zároveň to nepřehánějte! Pokud budete na někoho bez přestání zírat, příjemné mu to nebude. A místo upřímnosti bude mít pocit, že na něj tlačíte.
Dobrý dojem udělá také:
- vzpřímené držení těla,
- jasná gesta
- nebo například klidný tón hlasu.
Pamatujte ale, že vaše neverbální komunikace musí korespondovat s tím, co říkáte. Jinak budete lidi mást.
Všímejte si také řeči těla u ostatních. Můžete tak zjistit, jestli svá slova myslí vážně. Nebo zda se jim vaše nabídka opravdu líbí.
Postupujte krok po kroku
Vyzkoušejte naše tipy a uvidíte, že vám pomůžou zlepšit komunikaci v týmu i získat víc klientů. A třeba i najít nové přátele.
Jen pamatujte, že není třeba všechny rady uplatňovat hned. Stačí je zavádět postupně.
Proč? Na to vám odpovíme v článku 5 tipů, jak si vytvořit nové návyky.